گروه سیاسی: نشست تابستانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 7سپتامبر (16 شهریور) در وین آغاز به کار می‌کند

در دستور کار احتمالی روز نخست این نشست همچنان مسئله هسته‌ای ‌ایران قرار دارد.
در پایان نشست تابستانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برنامه‌ای برای تکریم محمد البرادعی در آخرین روز مدیرکلی آژانس، برگزار خواهد شد. البرادعی در این جلسه پس از 12 سال دیده‌بانی هسته‌ای بین‌المللی؛ این جایگاه را به یوکیا آمانو ژاپنی واگذار می‌کند.

راستی‌آزمایی هسته‌ای از جمله در زمینه تکمیل توافق‌های پادمانی و پروتکل‌های الحاقی، کاربرد پادمان‌ها در جمهوری خلق کره و اجرای توافقنامه پادمان‌های NPT و شروط مربوط به قطعنامه‌های 1737، 1747، 1803 و 1835 شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران، یکی از موارد دستور کار نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

تابستان 2009 آخرین فصلی است که نشست شورای حکام در آن به ریاست محمد البرادعی برگزار می‌شود تا مرد گزارش‌های دوپهلوی هسته‌ای آخرین گزارش خود را درباره ایران ارائه کند.

گزارش غیررسمی البرادعی درباره ایران یک هفته تا 10 روز قبل از آغاز نشست فصلی شورای حکام در اختیار اعضای این شورا قرار می‌گیرد.

به همین خاطر اکنون پیش از آنکه این گزارش غیررسمی آغاز شود، جوسازی‌ها برای منفی نشان دادن ادبیات و محتوای گزارش البرادعی از فعالیت‌های هسته‌ای و همکاری‌های ایران با آژانس از سوی رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدانش آغاز شده است.

در سرمقاله شماره اخیر روزنامه‌ واشنگتن‌پست آمده است: سپتامبر ماه تعیین‌کننده‌ای برای تلاش‌های دولت اوباما درخصوص برنامه هسته‌‌ای ایران خواهد بود. اوباما گفته است که ایران باید به پیشنهادش برای گفت‌وگوهای مستقیم یا روبه‌رو شدن با تحریم‌های اقتصادی شدیدتر پاسخ دهد.

واشنگتن‌پست نوشت: تهران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است از رآکتور آب سنگین که ساخت آن رو به پایان است، دیدن کنند و دسترسی‌های بیشتری را در سایت غنی‌سازی اورانیوم (به آژانس) اعطا کرده است.

واشنگتن‌پست ادعا کرد: اما اینها اقداماتی صوری است که هدف از آن گذاشتن دلیل در اختیار چین و روسیه برای مقاومت در برابر فشار احتمالی آمریکا و اروپا جهت تحریم‌ها و نیز دلخوش کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به‌دلیل رویکرد سهل‌گیرانه در قبال ایران در دوران مدیرکلی محمد البرادعی چیز زیادی برای نشان دادن در اختیار ندارد.

اشاره نویسنده این سرمقاله به این اقدام ایران است که به بازرسان آژانس اجازه داده است تا از رآکتورهای آب سنگین اراک بازدید کنند. این درحالی است که بازرسان آژانس تا‌کنون بارها از مجموعه آب سنگین اراک بازدید کرده‌اند.

در ادامه سرمقاله‌ واشنگتن‌پست آمده است: در واقع البرادعی در ماه آینده با لحظه گفتن حقیقت روبه‌رو می‌شود. شورای حکام 35 عضوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌مدت 4 روز در 7 سپتامبر و دوباره در 22 سپتامبر در وین تشکیل جلسه خواهد داد.

از البرادعی درباره سندی سؤال خواهد شد که در اختیار دارد و بنا به گزارش‌های رسانه‌ای اخیر همه آنچه را که آژانس وی درباره ایران می‌داند خلاصه می‌کند. این تصویر – که ظاهرا شامل توسعه کلاهک هسته‌ای و موشک برای حمل آنها را شامل می‌شود – دلپذیر نیست.
نویسنده این سرمقاله مدعی است: البرادعی از سپتامبر 2008 این اطلاعات را در اختیار داشته،  اما در برابر درخواست‌های آمریکا و متحدینش برای به گردش درآوردن این گزارش میان اعضای شورا مقاومت کرده است.

در پایان این سرمقاله آمده است: حسن نیت البرادعی یک بار دیگر و برای آخرین‌بار در نشست‌های پیش روی آژانس به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.

کد خبر 88592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز